The first weeks in hospital! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Lotte Heetkamp - WaarBenJij.nu The first weeks in hospital! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Lotte Heetkamp - WaarBenJij.nu

The first weeks in hospital!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

25 Maart 2015 | Portugal, Lissabon

Hallo Nederland,
Het was dan eindelijk zover. Maandag 2 maart mijn eerste stage dag op de chirurgie afdeling in het ziekenhuis. Met de metro samen met Lisanne & Marleen naar Marquès de Pombal en vanuit daar alleen verder. Mijn tutor vertelde me dat ik buslijn 723 moest hebben, maar waar die zat, geen idee! De eerste de beste betrouwbare Portugees maar aangehouden en gevraagd waar ik heen moest. Uiteindelijk nog verkeerd gelopen ook (niet heel gek als die man Portugees en Engels door elkaar heen praat), maar na even zoeken veilig en jawel nog op tijd ook aangekomen bij het ziekenhuis. Op zoek naar het hoofd van de afdeling en dan zie ik wel weer verder. Na de chef gevonden te hebben eerst een kwartier gewacht, totdat ze iemand had gevonden die Engels kon en mij een rondleiding gaf. Ik keek me ogen uit, maar vond het tegelijkertijd ook heel interessant om te zien hoe het hier gaat!! Het is een oud ziekenhuis en er liggen veel cliënten op 1 kamer. (Foto's volgen binnenkort) Ook lopen ze erg achter op Nederland wat betreft de materialen en voorzieningen die ze hebben. Wanneer ik vertelde dat we automatische bedden hebben en veel gebruik maken van liften keken ze mij met grote ogen aan. (Dat word last krijgen van me rug..) Na de rondleiding heb ik Patricia ontmoet ( een Portugese student waar ik aan gekoppeld ben) en ben ik samen met haar naar een PowerPoint presentatie geweest, waarin ze vertelden dat wij tijdens onze stage periode in het ziekenhuis live een operatie mee mogen maken, SUPERVET!

Mijn eerste stage weken waren erg leuk en leerzaam. Ik heb dezelfde diensten als Patricia en kan al goed met haar opschieten. Ook heb ik een erg leuke stage begeleidster, Ana Margarita, die me alles goed uitlegt en veel dingen laten doen. Zo heb ik al de vitale functies gemeten, bloedsuiker geprikt, infusen aangesloten, wonden verzorgd, mensen gewassen en injecties gegeven. Vaak verteld Patricia in het Portugees wat we gaan doen en doe ik de verpleegtechnische handeling. Af en toe zit er een cliënt tussen die Engels of Duits kan en waar ik dan ook gelijk een heel gesprek mee heb. Verder mag je in het ziekenhuis echt met van alles meekijken, wat ik echt tof vind. Zo heb ik al meegekeken met een colonscopie en het verwijderen van een drain. WAUW! De mensen in het ziekenhuis zijn erg geïnteresseerd in waar ik vandaan kom, wat ik erg fijn vind. Vaak zeggen ze al gelijk Holandaise. Op zich wel logisch, want met mijn witte outfit met oranje strepen en mijn All-stars met rood-wit-blauw val ik natuurlijk wel op. Ook over mijn naam zijn ze erg te spreken. ‘You have a beautiful name’ is wat de meeste mensen zeggen, maar uitspreken is nogal lastig voor de Portugese mensen haha. Iedereen noemt me LOT, maar op de manier hoe hun dat zeggen klinkt het super leuk!

Maar hoe ziet zo’n stage dag er nou uit? Ik begin ’s ochtends om 8 uur. Eerst is er de overdracht van de verpleegkundigen wat minimaal een half uur duurt. Een half uur niks doen dus, want dat snelle Portugees begrijp ik helemaal niks van. De rest van de dag bestaat uit het klaarmaken en geven van de medicijnen, het meten van de vitale functies , de verpleegtechnische handelingen en het rapporteren van de bevindingen. Er zijn 'nursing helpers' die de andere klusjes doen, zoals het wassen, bedden opmaken en het geven van eten. Je hoeft maar 1x te knippen met je vingers en ze staan al voor je neus met het gene dat je nodig hebt. Soort van slaafjes dus.. Pas rond half 12 heb ik mijn eerste pauze, dus dat betekent ’s ochtends stevig ontbijten. Ik haalde vrolijk mijn broodjes uit mijn tas en keek de verpleegkundigen raar aan toen ze alleen een koekje of een toetje aten. Rond half 3 had ik mijn tweede pauze. Tijd voor een snack dus. Is that only your meal? Uhhh,yes? 'In Holland we eat bread as lunch around twelve a clock and a snack or fruit around three o clock?' Eigenlijk geen wonder dat ze dat vroegen, aangezien ze vrolijk hun bakje met warm eten opwarmden in de magnetron. In Portugal eten ze blijkbaar twee keer een warme maaltijd. Oké ik eet ook veel, maar die Portugezen haha :o Om 4 uur is er de overdracht naar de avonddienst en dan beginnen ze weer van vooraf aan. Ik heb zowel ochtenddiensten, avonddiensten en nachtdiensten. Van alles wat dus.:D

In de derde week van mijn stage had ik samen met Patricia de verantwoordelijkheid over een cliënt. Over deze cliënt moest ik als opdracht een verpleegplan maken in het Engels, waarvan ik veel heb opgestoken. In het Engels? Jaja! Ook communiceren doen we in het Engels, wat al steeds beter gaat. Het is van beide kanten niet onze moedertaal, waardoor het soms best lastig is om de juiste woorden te vinden, maar met gebarentaal en google translate kom je een heel eind! Zo heb ik al gepresteerd om vast te zitten op de wc en na hard kloppen op de deur, uitleggen dat ik geen Portugees was en mijn beroerde Engels gelukkig bevrijd door een verpleegkundige.

Op 24-03-12 had ik mijn tussenevaluatie en ze waren erg positief. Mijn tutor zei zelfs dat mijn verpleegplan 1 van de beste was die ze ooit had gezien van de Erasmus studenten, wauw wat een compliment!! Voor 3 onderdelen een ‘very good’ gekregen en voor 2 onderdelen een ‘excellent’, helemaal top dus.

We hebben 14 maart een sightseeing gedaan en alle mooie plekken van Lissabon gezien. (Zie foto’s Facebook) Ook reden we langs veel plekken, waar we nog nooit waren geweest. Gauw een keer bezichtigen dus!! Ik heb het nog steeds erg naar me zin hier en geniet lekker van het mooie weer. Heimwee komt ook nog niet voor in me dagboek, goed teken dus!
Nog 1 weekje stage lopen en dan heerlijk 9 dagen vakantie! (Laat het dan net rond de 25 graden zijn) Op naar 5 geweldige dagen in Lagos (Algarve) met 500 andere Erasmus studenten.

Liefs,
Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Lotte

Minor zorg 2.0 in Lissabon

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 3518

Voorgaande reizen:

19 Februari 2015 - 03 Juli 2015

Minor zorg 2.0 in Lissabon

Landen bezocht: